Tillbaka
2008-12-04

FarCry2

Det i särklass längsta spel jag har provat. Tjusig grafik i klass med Crysis, fast här Afrika isf Söderhavet. Miljön är extremt öppen. Man kan fritt röra sig inom ett väldigt stort område. Till fots, med bil, båt eller buss.

Enligt storyn är man legosoldat i ett land där det råder inbördeskrig. Man utför uppdrag åt båda sidor och även åt enskilda personer. Slutmålet är dock att döda den skurkaktige vapenhandlare som förser båda sidor med vapen.

Jag lutar åt att utnämna det till hittils bästa spel. En liten reservation dock för den långa speltiden, som till stor del beror på allt resande hit och dit. Till ett ställe för att få ett uppdrag, sedan till andra ändan av kartan för att utföra det och slutligen tillbaka igen för att rapportera. För att komma dit man ska måste man slå ut och forcera vägspärrar och andra befästningar. Man angrips också ideligen av andra fordon.

Problemet är att allting återuppstår väldigt snabbt. Det kan kännas en aning tröttsamt när man, för tionde gången tvingas slå ut samma vägspärr. Jag skulle ha föredraget, att det man en gång slagit ut, hade förblivit utslaget, åtminsone under tiden ett och samma uppdrag varade.

Jag har gjort dom här bilderna lite större, för att inte helt tappa den tjusiga grafiken. Hoppas att dom ändå ryms på din skärm.
Dom kommer förstås ändå inte riktigt till sin rätt, jämfört med originalets 1920 x 1200 pixlar på den nya 24-tummaren.


På väg till ett nytt uppdrag. Vi befinner oss vid den gröna pilen och ska till den röda cirkeln. Många faror lurar på vägen.



Det var ofta lättare att ta sig fram med båt, när det fanns lämpliga vattenvägar.



Blev lite trötta på den här vägspärren -fast på hemvägen var den förstås återställd.



En vapenleverans förstörd -på uppdrag av den lokala vapenhandlaren.



Pittoresk bergsby. Uppdraget gäller att hitta och mörda en person någonstans därinne. Ett 50-tal vakter att fixa först.



Mörkret faller. Dags att uppsöka ett Safe House, ställa väckarklockan och vakna vid önskat klockslag.



Tar ett tag innan vi i skymningen upptäcker vem som skjuter på oss.



Liksom dygnets timmar skiftar gör också vädret. Nu har det börjat regna.



Dom där självmordspiloterna i civila bilar var lite löjliga.



Man blir ständigt attackerad under bilfärder och bilen pajar varje gång. Lyckligtvis är den lätt att reparera.



Vapnen blir rostiga och otillförlitliga ganska snabbt. I vapenaffären där framme kan vi skaffa nya.
Lite underligt att man hur lätt som helst mördar människor, men inte kan förmå sig att skjuta på djuren som strövar omkring.



En nattlig simtur. Det ligger en bar där framme -ska supa till lite.



Hörde man en bil närma sig, var det säkrast att hoppa upp på en klippa för dom försökte alltid att köra över en.
Härifrån är dock både kulspruteskytten och föraren lätt fixade med hjälp av sniperbössan.



Elden är naturtrogen. Det gäller bara att se upp med vindriktningen. Simmande är vi förstås säkra.



En tur med hängglidare i gryningen.



Shit. En missil på ingång.



Nu knäppte vi den jäveln -i stället för att trycka Print Screen som förra gången.



Ganska lätt att rensa upp i en befäst anläggning om man kan ta sig upp på något högt.


Två angripande bilar utslagna. Tyvärr exploderade även min egen bil, så nu blir det att promenera en bit.


Inga turister i den här anläggningen just nu. Ockuperad av ena sidan i rådande inbördeskrig.


Det låg en jävel med granatkastare på den där ön. Var inte lätt att lokalisera honom, men nu är han fixad.




Kan tyvärr inte redovisa ett slut, för efter 88% av spelet står vi här och väntar på en patch.
En i forumen ökänd bugg gör att handlingen har låst sig. Vi skulle in i baren bakom oss och rapportera, men dörren går inte att öppna.
Tillbaka