Tillbaka

2012-04-03

Canon Speedlite 430EX ii

Började tröttna på oskarpa och brusiga barnbilder så jag investerade i en ny blixt. Tanken var inte att använda den monterad på kameran utan som extern slavblixt. Den inbyggda blixten i Canons kameror 60D och 7D kan agera master och styra en eller flera slavblixtar.

När man läser marknadsföring och manualer får man intrycket att slavarna kan styras helautomatiskt av kamerans exponeringsautomatik, men efter timmar av testande kan jag konstatera att riktigt så enkelt är det inte.

En del av problemet är hur Canons blixtautomatik fungerar. Den försöker belysa huvudmotivet med blixten och sedan efterexponera för att undvika att bakgrunden blir alltför mörk. Det kan nog ge bra resultat i vissa lägen, men i svagt ljus ger det alltid långa exponeringstider och största bländaröppning, så om inte motivet är stilla och kameran sitter på stativ resulterar det oftast i oskarpa bilder med kort skärpedjup.

Slutartiden kan låsas till ett vettigt värde, men det går inte att få automatiken att strunta i bakgrunden, använda en liten bländare och dra på med blixten.

Så min slutsats blir att blixtfotografering måste ske med manuella inställningar. Inget stort problem, men det hade varit önskvärt att man bara behövde välja bländare och sedan låtit automatken ta hand om resten.

Nedan följer några exempel från mina otaliga tester.


Bländarförval (AE)

Här ser man tydligt att automatiken inte har doserat blixtljuset efter inställd bländare
(slutartiden är låst till 1/250 annars hade automatiken ställt in 1/4 eller liknande).


Slutartid: 1/250
Bländare: 5.6
Iso: 400


Slutartid: 1/250
Bländare: 16
Iso: 400


Helautomatik (P)

Enda automatikläge där blixtljuset verkar doseras automatiskt, men till vilken nytta? I svagt ljus får
man ändå alltid 1/60 (nedre gräns) och största möjliga bländare (i det här fallet 5.6).


Slutartid: 1/60
Bländare: 5.6
Iso: 1600


Slutartid: 1/60
Bländare: 5.6
Iso: 100


Manuell exponering

Det är så här man får göra. Prova sig fram till lämplig exponering och kompensera med iso när man
byter bländarvärde (det är 3 EV-steg både mellan bländare 16 - 5.6 och iso 100 - 800).

I svagt ljus har slutartiden ingen större betydelse, 1/60 hade gett samma resultat eftersom blixtarnas
brinntider är väldigt korta.


Slutartid: 1/250
Bländare: 16
Iso: 800


Slutartid: 1/250
Bländare: 5.6
Iso: 100



2012-04-04
Bländarförval (AE) i dagsljus

Gjorde lite fler tester dan därpå och till min förvåning fungerade nu automatisk dosering av blixtljuset.
Först verkade det som att blixten måste vara placerad nära och noggrant riktad mot motivet, och
kanske kan det också ha viss inverkan, men huvudanledningen till att det fungerade berodde på att det
var ganska rejält med dagsljus i rummet. När jag fällde persiennerna var det samma gamla visa igen.

Det är den där jäkla efterbelysningen av mörk bakgrund som spökar. Jag förstår inte hur Canon har
tänkt där. Man kan göra alla tänkbara val och inställningar men inte stänga av den funktionen och
därmed prioritera skarpt och rätt exponerat huvudmotiv före upplyst bakgrund.

Så slutsatsen från i går kvarstår. Det är manuella inställningar som gäller vid blixtfotografering.



Slutartid: 1/250
Bländare: 16
Iso: 400

Persienner: Öppna


Slutartid: 1/250
Bländare: 5.6
Iso: 400

Persienner: Öppna


Slutartid: 1/250
Bländare: 5.6
Iso: 400

Persienner: Fällda



2012-04-06
Ratio

Kom på att jag inte hade kollat på inställningen av Ratio. Dvs fördelningen av ljusstyrka mellan den
inbyggda blixten och slavblixten. Den kan styras från kameran och ställas in på värden mellan
1:1 - 8:1 (slavblixt:inbyggd blixt) och anges i halva EV-steg. Således innebär 4:1 att slablixten lyser
2 EV starkare än den inbyggda.

Man ser kanske inte skillnaderna så tydligt i det här lilla formatet, men skillnad är det, så den biten
fungerar som den ska.



Slutartid: 1/250
Bländare: 11
Iso: 100

Ratio: 1:1

Slavblixt:
Snett framifrån


Slutartid: 1/250
Bländare: 11
Iso: 100

Ratio: 4:1

Slavblixt:
Snett framifrån


Slutartid: 1/250
Bländare: 11
Iso: 100

Ratio: 8:1

Slavblixt:
Snett framifrån


Slutartid: 1/250
Bländare: 5.6
Iso: 100

Ratio: 4:1

Slavblixt:
Rakt upp mot tak


Slutartid: 1/250
Bländare: 11
Iso: 100

Ratio: 4:1

Slavblixt:
Vägg/tak rakt bakifrån (motljus)

PS 2012-12-05

Det är fortfarande lite svårt att förstå orsak och verkan när man använder två blixtar. Hittade till slut nedanstånde beskrivning av hur automatiken fungerar, men algoritmen bakom som beräknar blixtstyrka och exponering är förstås fortfarande höljd i dunkel.

As noted above, the master unit sends command signals to the slave units by using pulses of visible light or infrared, so each slave must be positioned such that the wireless sensor on its front can see these pulses. When shooting indoors with many light-reflecting surfaces (walls, ceilings, etc) the slave should be able to detect the master’s control signals even if the two units aren’t set up to point at one another, but outdoors or in a non-reflective indoor setting (vast ballroom, black-painted nightclub, coal mine, etc) the slave unit’s front-mounted sensor must be able to see the front of the master unit, which can be a little inconvenient.

The control pulses from the master unit to the slave or slaves are sent at varying points in the period between the camera’s shutter release being fully pressed down and the shutter opening. The wireless E-TTL control sequence works as follows:

Photographer presses the shutter release button halfway.

Ambient light metering of the scene is conducted.

Photographer presses the shutter release all the way.

The master flash unit sends a wireless signal to all slave units in group A, instructing them to issue a low-power preflash.

Any slave units in group A fire a preflash and the camera records this light output using its evaluative meter.

The master flash instructs group B slaves to issue a preflash.

Any slave units in group B fire a preflash and the camera records this light output.

The master flash instructs group C slaves to issue a preflash.

Any slave units in group C fire a preflash and the camera records this light output.

The camera calculates what the final flash output for the scene should be, based on both the preflash data from each slave group (if any) and the user-defined group ratios/flash exposure compensation settings.

The camera flips up the mirror and opens the shutter.

The master flash instructs all slave units to fire simultaneously.

All slave units fire at whatever level the master unit has told them to. Naturally if the master flash unit is flash-capable (ie: not an ST-E2) and is configured to fire then it too will do so.

The camera flips down the mirror and closes the shutter.

There are of course differences in the timing of some of these events if AE lock, flash exposure lock (FEL) and/or second-curtain sync are used, but that is the basic flowchart. Naturally these command pulses and prefires occur at an extremely rapid rate. They’ll register with the human observer but occur far too quickly to mean anything to a human. They are also low power enough not to affect the exposure of the image.


Flera bilder med nya blixten (pryttlar) --->>
Flera bilder med nya blixten (Ludvig) --->>

Tillbaka